söndag 22 februari 2009

Skrivpuffsuppgift 53 - Liv är ständig förändring

Jag funderar på hur många händelser i livet som gör att det ändrar riktning och aldrig mer blir detsamma. Jag tror att det i princip varje dag, händer någonting som förändrar livet. Mer eller mindre.

Min storebror var en påhittig rödhuvad gosse. Han målade mask med bläck, på min alldeles nya Barbiedocka, han opererade in en cigarettfimp i min älsklingsnalle, han lekte präst, sa att min älsklingsleksakshund var död och begravde hunden i skogen. Där höll han en mässa och jag var den enda sörjande. Jag var full av beundran, men grät floder när jag förstod att han trixat in mig i sin fantasivärld. Hunden var ju inte död, för låtsasdjur dör inte. Jag hittade inte graven och kunde följakligen inte heller återfå hundskrället.
Det var sorgligt, men gjorde mig också mer skeptisk till andra människor och deras avsikter. Åtminstone för ett tag. Jag har lätt att dras in i fantasivärldar, att entusiasmeras av andra människors lekfullhet. Det har jag fortfarande.

Min far och vi syskon byggde tågbanor i ett helt rum. Ni vet, Märklintåg och -spår. På ett bord som upptog hela rummet. Ibland blev vi trötta på det och då revs tåglandsskapet och en bilbana byggdes upp i stället.

Jag och bröderna tävlade med racerbilar. Jag minns att om man tog kurvorna för fort, for racerbilen av och voltade ned på golvet. Det hela innebar naturligtvis att loppet var förlorat. För den gången.

När vi körde racerbilarna hette vi, som förare, Tjutte, Lutte och Putte. Vem som var vem, minns jag inte. Roligt var det i alla fall.

Vi växte upp. Far försvann, ut i periferin - till ett annat land. Vi fick en teve som på något vis blev istället för far. Vi döpte teven, i den stund vi visste att far aldrig mer skulle komma tillbaka, till Substitutpappa. Racerbanan och tågbanan byggdes aldrig mer upp. Och far, i en missnöjesyttring, sålde alltihop.

Det finns mycket som aldrig mer blir detsamma. Allt det som hör barndomen till, går förlorat när man blir vuxen. Men så finns det sådant som tynger. För vår del, hela familjen, blev livet aldrig mer detsamma, när far försvann.

På gott och på ont. Far var en märklig människa. Mor var vår trygghet och kärlek.
Far stod för fantasin, men också för härjandet.

5 kommentarer:

  1. Tack för en mycket levande barndomsskildring! Bara avsnittet om far på slutet verkade litet oberabetat. Annars god läsning.

    SvaraRadera
  2. Jag som bara går på känsla kunde verkligen leva mig in. Fast slutet kanske var lite "kort"

    SvaraRadera
  3. Jag blev också nyfiken på far men han kanske återkommer. Jag får också känslan att du är en god blandning av kärlek, trygghet och fantasi och härja, en levande blandning!
    Känner igen storebrors avsnittet!

    SvaraRadera
  4. En konkret barndomsskildring. Jag blev också mycket nyfiken på vad som drev bort pappa, vart och vad som hände honom om ni återsågs, m.m. Men, ja men, jag förundras av avsaknanden av sentimentalitet. Som jag skrev först, konkret.

    SvaraRadera
  5. En varm barndomsskildring. Blir nyfiken på pappan. Vad var det för värderingar som han gav vidare till barnen

    SvaraRadera