torsdag 5 februari 2009

Skrivpuffsuppgift 36 - Vilken väg ska jag gå?

Hela livet består av val! Men vad jag än väljer har jag i de allra flesta fall inte en aning om vilket utfall mitt val ska få.
Jag har många gånger tänkt på vad som skulle ha hänt i livet, om jag hade valt ett annat alternativ än det jag valde någon gång på vägen. Skulle jag ha varit det jag är i dag? Förmodligen inte. Åtminstone inte till alla delar.

En samling vägar att gå.
Jag är inte i händerna på ödet, på slumpen. Varje val jag gör är mina egna. Jag väljer själv om jag vill ha en positiv livsinställning eller negativ. Jag väljer att se det goda eller jag väljer att se det dåliga. Jag väljer att se att jag faktiskt har möjlighet att välja. Eller jag väljer att se det som att jag är i händerna på någonting annat.
Jag väljer att se på min omgivning med bitterhet. Eller väljer att se på min omgivning med kärlek och glädje.
Jag väljer att inte välja, men det är också ett val.

Jag vägrar att känna mig besegrad bara för att saker och ting inte alltid går min väg. Min tänkta väg. Då får jag jag tar en ny riktning.

Skylten med de blanka pilarna säger också någonting om att livet är spännande. Jag vet ju aldrig vart, valen jag gör, tar mig. Det enda jag vet är att jag har valt hur jag ska göra, valt vilket förhållningssätt jag ska ha.
Den enda som sätter begränsningar för mig själv är just JAG själv!

Morgontankar.

3 kommentarer:

  1. Fin text med mycket tänkvärda ord som det går lätt att känna igen sig själv

    SvaraRadera
  2. Visa ord, som vanligt från din blogg. Du har så rätt. Hoppas att du valde någon riktig trevlig väg idag! Kram, Sofie

    SvaraRadera
  3. Härliga morgontankar, så kloka. För mig har vi alltid ett val och jag känner igen mig i dina tankar. /Betty

    SvaraRadera