söndag 15 februari 2009

Skrivpuffsuppgift 46 - En författares egenskaper

Vilka egenskaper bör en författare ha?
Jag tänker efter, flera gånger. Har varit på kalas, druckit och ätit gott. Tanken är inte grumlig, men fylld av kvällens djupa diskussioner, fylld av människors reflektioner kring någonting viktigare än författarskap: Livets grunder och tankens kraft!

En författare, vem är författare? Vilka egenskaper är viktiga för författaren, och gör skribenten till just författare?

Förmågan att väcka intresse? Förmågan att se på djupet, på bredden, på längden? Alltså tredimensionellt.
Viljan eller önskan att använda språket som enda uttrycksmedel och på egna vägar? Kanske det.
Förmågan att inte krångla till, att vara enkel, men ändå sofistikerad? Ja, varför inte?!

Fantasier blandat med verklighet, språkligt korrekt med fantasifulla vändningar?

Intrigdriven? Eller känslomässig uttrycksform?

Själv är jag trött på melankoliska figurer. Önskar mer intrig, högt drivet och ekonomiskt hållet språk och tempo, som inte manar till sentimenatalitet.
Själv blir jag utmattad av trötta människor utan inre driv.
Ibland vill jag ha fantasifulla berättelser, med katharsis i mitten.
Ibland vill jag bara ha en historia berättad rätt upp och ner. Utan krusiduller.

En god författare skapar berättelser som intresserar, som väcker till eftertanke, som driver en historia framåt. En god författare kan se ut hur som helst, skriva vad som helst, använda sitt språkliga instrument på vilket sätt som behagar. Bara det hon/han vill berätta träffar min nerv.

Jag kan intresseras av symbolik, av intellektuella berättelser, av raka och tydliga linjer. Bara ärligheten i språket finns där. Bara öppenheten finns i berättelsens kärna.

Idag intressera mig någonting, imorgon någonting annat.
Men trots allt. En författare berättar en historia. Och om den väcker min nyfikenhet beror egentligen helt och fullt på hur väl författaren formulerar sig. Och att vilja att veta mer väcks inom mig.

6 kommentarer:

  1. Bra formulerat,
    jag hade inte alls så många ord kvar,,,,

    ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle aldrig fallit för frestelsen att läsa dagens bidrag från dig. Du fick med allt på ett "äckigt" bra sätt. Så nu har jag inget att skriva, dessutom har jag fått prestationsångest. Allts allt tvärt om än hur en bra författare ska vara. Så läser du mellan raderna så förstår du vad jag annser om din text ;-)
    Kramar Tjotten

    SvaraRadera
  3. Man kanske ska skriva nattetid med ett eller två eller ... glas rödvin, eller?

    SvaraRadera
  4. Jag skriver under på denna beskrivning!

    SvaraRadera
  5. Tack så jätte mycket för dina värmande ord. Jag är en berg och dalbane-person och har väl sista veckan varit i nerförsbacke, ska väl snart upp igen ;-). Nä, men mitt självförtrodende när det gäller skrivandet är väl inte så högt. Har man under 37 år av sitt liv inte kunnat skriva enligt alla andra så tar det kanske mer än 1½ år att tro på att de hade fel;-).

    Vin är bra till mycket i lagom doser. Borde kanske göra en vetenskaplig test av skriva med eller utan vin.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Jag tror att en författare skall beskriva en person handling situation eller vad det nu är. Vi befinner oss alla i livet men har olika behov här och nu. Det är välm det som gör att flertalet av texter är gångbara. Men jag håller med dig Cissi,för mig är det också viktigt att det finns ärlighet och drive och en handling som gör att det leder framåt

    SvaraRadera