lördag 7 februari 2009

Mitt liv, en kliché?

Jag sitter här i mitt hem, min borg. Genom kökets fönster ser jag regnet stå som spön i backen.
Frukosten, som nyss stått framdukad på ön mitt i det stora kökshavet, består nu mest av rester. Smulorna påminner om godare tider.
Väggens kakel är rött som blod och bryter mot den granitgrå färgen på köksluckorna.
I rummets hörnor har dammet samlats i stora tussar. Men hellre lite skit i hörnorna än ett rent helvete, tänker jag.
Städar gör jag varje fredag, men inte igår. För jag var trött som döden.
Som stillében, ligger en citron, ett äpple och en apelsin mol allena, på ett fat.
På fönsterbrädorna står blommorna i knopp, i avvaktan på våren, färdiga att brista ut.

Matsalsbordet är klätt med en löpare, svart som sot. Mitt på står min skyddsängel och vakar över mig och de mina.

P4:s Melodikryss löper ut ur radion med öronbedövande banal musik. Vuxenpoäng samlas vareviga lördagmorgon sedan urminnes tider.
På barstolen brevid sitter min käraste, min man, som följer mig på livets stig.
Luften oss emellan är tunn som flor. Kärleken är så påtaglig att den går att ta på.

Detta är min lördagsmorgon, i - förhoppningsvis - någorlunda klichéartade bilder av mitt kök och mitt liv.

3 kommentarer:

  1. Nog fick jag en kichéartad bild av ditt kök och ditt liv.Min text stannade vid min lilla skrivbubbla, en väldigt snäv miljö ;-)
    Tycker det var svårt själv att skriva klichéartat men ändå gör jag det alltid, trotts att jag försöker undvika det, vilken paradox. Du fångade det bra i alla fall, fat jag har inga stora förhoppningar om att i dag få lasa riktiga mästerverk ;-) Men denna övning är nog väldigt bra för att få upp ögonen (där var en till)på vad vi skriver

    SvaraRadera
  2. Jag tycler inte det var så klicheaktigt men en vacker bild av din morron.
    gillade "vuxenpoäng samlas" och "attluften mellan ossär tunn som flor"
    himmel,,, vackert skrivet.

    SvaraRadera
  3. Är imponerad att du både fått ihop kliche och miljö. Det känns varmt och hemtrevligt i ditt kök!

    SvaraRadera