lördag 25 april 2009

Skrivpuffsuppgift 115

-Du kan aldrig gissa vad jag har gjort, sa hon när hon äntligen fick sätta sig ned efter en lång dag på arbetet.
-Nä, svarade han ointresserat.
-Du lyssnar inte. Orden liksom smällde fram. Som om hon kastat en granat för varje. Du...lyssnar....inte!
Han svarade inte, satt där i sina kalsonger. Hela dagen hade gått, han hade inte ens kommit i ett par byxor. Lägenheten såg ut som Kaos hade varit där. Barnen hade somnat, utmattade under soffbordet Utan mat. För det hade han inte orkat fixa.
Hon hade känt ilska innan hon ens hade kommit in i lägenheten. Det räckte med att hon tog i porthandtaget, så strömmade aggressionerna, ångesten och sorgen genom henne.

Hon bet ihop. Som alltid. Lät barnen sova under bordet. Sa ingenting, plockade upp leksaker, städade undan frukosten som stått sedan morgonen. Bet ihop igen.

-Jag har knullat med Steve, sa hon.
Han tittade på teven. Kliade sig över det håriga bröstet. Suckade över att hans lag, inte lyckades göra mål.

-Jag har knullat med Steve. Hennes ansikte var sammanbitet. Käkarna gnuggades mot varandra. Ögonen glödgades av hat.
Han stirrade, döv för hennes ord, in i teverutan.
Hon knuffade till honom. Eller snarare boxade till honom med en hårt knuten näve.
-Hör du inte?
-Äh, vad då? Sa han och hon hatade hans dumma uppsyn, hans håriga bringa ovanför den rundade magen.
-Ingenting, sa hon. Reste sig upp ur soffan. Böjde sig, utan att vara ivägen för teven, och lyfte upp ett av barnen. Barnet gnydde. Hon gick in och la det i den lilla sängen. Pussade barnets rosiga kind.
Gick tillbaka och böjde sig efter det andra barnet. Samma procedur.
-Jag går och lägger mig, sa hon tyst och bet ihop om ilskan. Det var ändå inte sant, la hon till. Jag har inte knullat med Steve. Men du hörde ändå inte på.
-Ja gör du det, svarade han. Och letade med ett finger in i naveln. Petade ut lite ludd. Böjde sig fram till soffbordet och tog ölburken. Utan att släppa matchen på teven, letade han med burken fram till munnen och tog en klunk. Han rapade därefter högt.
-Knulla med Steve menar du? Hon ville reta upp honom.
-Va fan säger du, vad då knulla med Steve? Han tappade plötsligt koncentrationen. Har du knullat med Steve?
Hon log ett inåtvänt leende. Svarade inte på frågan utan gick helt sonika därifrån.

2 kommentarer:

  1. superbra cissi.
    spännade upplagt man kan se idioten sitta där och lukta!
    en bit realism.. vad gör hon sen?? man blir nyfiken på del 2.

    SvaraRadera
  2. Där fick du till det...jag kan se hela scenen framför mig. Jättebra.

    SvaraRadera