onsdag 9 december 2009

Skrivpuffsuppgift 343 - Språkkänsla

Den som har känsla för sitt språk har också lättare att kommunicera med andra människor. Hon kan fundera ut argument, hon behärskar en scen, hon kan uttrycka kärlek och hat, hon kan förklara sin inre värld och ge en bild av den yttre på ett helt annat sätt än den som inte har språket i sin hand.

Ord som flödar, ord som ger mening är viktigare än grammatiken, än stavningen.
Den som vet att använda orden som instrument, ge dem melodi, rätt valör och ton, har också närmare till sina och andras känslor.

Att behärska sitt språk till fulländning är en konst få förunnat.
Men att ha språkkänsla handlar mer om att älska orden, närma sig dem med kärlek. Och att behandla det med största respekt, använda dem i rätt sammanhang och ge dem utrymme att blomma.

7 kommentarer:

  1. Vackert beskrivet. Tanken som kommer till mig, apropå förhållandet mellan Tomas och Sara, att där hjälper det inte med förmågan att behärska språket. Om jag får vara lite pessimistisk ;-).

    SvaraRadera
  2. vackert gillar särskilt meningen och närma sig med kärlek den tanken tilltalade mig, även orden som flödar kanske för det är just det grammatiken och allt det andra har jag liksom inte hunnit med att krångla eller klura ut

    SvaraRadera
  3. Härligt att få kunna läsa lite om dina tankar igen.Tänkvärda ord.

    SvaraRadera
  4. Mycket bra formulerat, håller med dig, även angående grammatiken. Anledningen till att jag tycker grammatiken och det andra sk hantverket är viktigt är för att jag har svårt att ta en text på allvar om det är för mycket fel i den. Då hjälper det ju inte att man är duktig på att måla med ord. Förhållandet är likadant omvänt, det hjälper inte om en text är perfekt om den inte innehåller något av värde. En perfekt balans är väl således att eftersträva :)

    SvaraRadera
  5. Som med Drumalex text, intressant och vackert, avsnittet med melodi, valör och ton. att närma sej språket med kärlek. Gillar mycket!

    SvaraRadera
  6. Menar du No surprises med Radiohead? En favorit. Vad lustigt. funkar som soundtrack till det mesta jag skriver, tror jag. Den och Karma police:-)

    SvaraRadera
  7. Håller inte riktigt med. Att gå mot perfektion kan hämma. Bättre att få till något som man tycker är kul och har kul under tiden. Rätta kan alltid någon annan göra och gör! Har man inget att säga i övrigt, kan man alltid klaga på grammatiken. Det är lågt, lägre än Glocalnet.

    Annars håller jag med dig om tanken om ordets makt.

    SvaraRadera