fredag 4 december 2009

Skrivpuffsuppgift 338 - Exkludera

-Vad tänker du på, frågade Klas bekymrat där de satt vid köksbordet. Det var lördag morgon och de åt en långsam frukost. Radion spelade All by myself, Eric Carmens röst nästlade sig in och väckte ett minne i Sara. Ett minne som gjorde ont. Ett av många smärtsamma.
-Hallå vännen! Vad var det som hände nu? Sara tittade på honom, utan att se honom. Det var Tomas hon såg.

Hon satte på sina små flickor Klara och Becka mössor och vantar, overallerna. De var färdiga att åka till mamma och pappa. Ettåringen kravlade omkring på golvet och tvååringen höll henne i handen då Tomas kom ut i hallen.
-Jag vill inte att du åker, sa han med försåtligt mild röst. Han gick fram till henne och kramade om henne, viskade i hennes öra.
-Jag slår ihjäl dig, bara så att du fattar det.
Klockan var sex på morgonen, hon hade inte sovit en blund. Hela natten satt hon i fåtöljen i vardagsrummet och lyssnade på All by myself, i hörlurarna. Om och om igen. Hon vaggade sig själv. Tom i huvudet, hon hittade inga lösningar. Tomas stod över henne, han hade slutat att slå. Nu stod han där bara. En stor del av natten, utan att säga ett ljud. Hon blundade men vågade inte tänka. Till slut gick han och la sig.

För varje slag Tomas gett henne, blev hennes huvud allt mer fyllt av tomhet. För varje förnedrande ord han sagt, blev huvudet fyllt av blanka ytor. Det ena goda minnet efter det andra raderades ut och blev ingenting. Inte ett ljud sa hon. Han viskade att han skulle slå ihjäl henne, viskade när han kallade henne det ena namnet efter det andra. Hon var en hora, ett luder. Han upprepade sig gång på gång. Slagen var som tungt regn över henne. Hårt och skoningslöst slog han henne i bröstet, i magen och han tog stryptag på henne. Hennes ansiktshud var öm och röd, örfilarna var många. I ansiktet slog han inte med knutna nävar. Hon stod stilla och tog emot. Hon visste inte om hon var paralyserad eller om det var av rädsla för att han verkligen skulle slå ihjäl henne som hon inte sa så mycket som ett ljud eller gjorde det minsta motstånd. Var det en medveten handling?

Hon ville att han skulle försvinna, eller helst gå upp i rök, ut ur hennes liv. Så skulle hon själv slippa ta steget ut ur deras gemensamma liv. Hon orkade aldrig själv. Inte heller den här gånge åkte hon till mamma och pappa. Hon stannade, läkte sina fula blåmärken, dolde det som skulle döljas. Gick till universitetet varje dag. Flickorna på dagis. De var för små att veta någonting. Tomas var för smart för att slå henne i deras närhet. Han var för smart för att slå särskilt mycket där det syntes. Samtidigt som blåmärkena med tiden läkte, blev såren inom henne allt större.

-Hallå! Sara!
-Äsch, det var ingenting särskilt. Gamla dåliga minnen bara. Kan vi stänga av radion, eller en ny kanal kanske? Orkar inte med den här låten.
-Självklart, svarade hennes make. Han stängde av radion. Vill du prata om det?
-Nej, helst inte nu. Du vet ändå vad det handlar om, alla åren. Alla åren av slag och hot. Det är som det är, de dyker upp ibland, de onda minnena.
-Jag vet.

6 kommentarer:

  1. Alltid otroligt jobbigt, tycker jag, att läsa om män som slår, vill nästan inte, om du förstår vad jag menar. Jag skulle tycka det var extremt motbjudande om min man sa till mig "annars slår ihjäl dig" även om jag visste att det var på skoj. Inte skoj alls, bara motbjudande. Bra flyt i berättelsen, gillar ändå att läsa ;-).

    SvaraRadera
  2. Är han så förstående hela tiden, Karl, eller blir han trött på hennes förflutna som han inte riktigt har åtkomst till? Fick läsa två gånger innan jag fattade att det var en annan tid, men det berodde nog mer på mig än texten. Lättläst och bra flyt. Har tänkt på flera inlägg där ordet exkludera finns med men där det utan ordet ändå skulle framgå. Ett svårt ord att få in i en vanlig text, känns lite främmande. Ser fram emot fortsättningen.

    SvaraRadera
  3. Är farsinerad av hur du dag efter dag kan få ur dig så mycket på en och samma story och hålla dig till ämnena. Som ovan, bra flyt, men jag har också nu efter att ha börjat lära känna karaktärerna undrat över Klas. Är han bara genomsnäll och förstående?

    SvaraRadera
  4. Klas låter som en drömman och jag bara väntar på när hans lock är nått och han inte orkar mer av hennes sorg. För han blir ju sk medberoende...
    Annars var det en text som grep om hjärtat och stoppade andan ett tag.
    Det värsta av allt är att sådant här pågår just nu.

    SvaraRadera
  5. Hej Cissi! Vad roligt att du puffar igen! Hos dig får man lära känna karaktärerna och det gör att man vill veta mer. Jag är också imponerad över flyt och detaljrikedom. Tänker på vad Isabel Allende sa i en intervju att man behöver inte tänka så mycket på intrigen om man har tillräckligt bra karaktärer. Där lyckas du fånga tycker jag.
    Själv har jag varit borta hela hösten från att puffa tyvärr. Livet har varit för påträngande så den inre rösten håller sig neutral men längtan kommer att segra!!
    Ska på Julord nästa vecka och det ser jag fram emot och hoppas att det ska ge inspiration till en nystart.
    Varma hälsningar Margareta

    SvaraRadera
  6. mmm gillar din slinga och lära känna dina människor de blir så levande.

    SvaraRadera