lördag 2 maj 2009

skrivpuff 122

Livsresan är en berättelse om en kvinna som lever ett liv i ständig förändring. Yttre och inre resor, möten - de verkliga mötena - med människor som sätter avtryck på ett eller annat sätt, är det som driver henne framåt. Allt från djupaste sorg till högsta glädje ryms i denna roman om en människa som tycks ha svårt att sitta still- som ständigt söker nya vägar att gå, resor att göra och utmaningar att klara av. Rastlösheten, den inre ensamheten och den ständiga önskan att uppnå någonting nytt genomsyrar berättandet.

Livsresan tar sin början i tidigt sextiotal i ett litet samhälle norr om Stockholm. En familj med mamma, pappa och tre barn, får sin kärleksfulla form, men också oro finns där. En dynamisk och högljudd familj, med stort utrymme för alla känslor och som med stor livlighet och energi fyller vardagen med äventyr. En mamma som står för mildheten, värmen och kärleken och en pappa som är äventyr och spänning men också ironi och aggression.

I mitten på sjuttiotalet kraschar äktenskapet mellan föräldrarna, och kvar finns barn och mamma. Nu i en typisk övre medelklass-kommun, en förort till Stockholm. Huvudpersonen är nu i mitten av tonåren. De glädjerika åren som barn är över. Tonårens svåra balansgång mellan barn och vuxen rubbar cirklarna för henne. Samtidigt har hon kvar sin stabilitet hos mamman. Hon börjar så smått ta ut svängarna och lusten att ta sig ut vaknar.

Året är 1976 då hon reser för första gången ut i världen. Denna resa skakar hennes inre grundvalar och livet tar åter en dramatisk vändning. Från naiv flicka till luttrad kvinna, över en natt.

Rastlösheten slår rot i hennes inre. Hon söker efter sitt flydda jag, letar förtvivlat efter inre ro, men utan hjälp från vuxenvärlden. I tystnad bär hon skulden och skammen.

Åren går och hon reser till Israel. Där möter hon både inre och yttre strid. Hon tvingar sig själv till ständig utveckling.

Hon blir vuxen, studerar på universitetet. Träffar en man, som så småningom blir pappa till de två barn hon föder. En flicka och en pojke. Äktenskapet är olyckligt och slutar i uppbrott tolv år senare.

Ytterligare en krasch får hon uppleva innan hon äntligen tar hjälp av en terapeut.

Hon och barnen flyttar så småningom till Skåne och uppbrottet ser hon som nödvändigt för att komma vidare. Långsamt hittar hon tillbaka till sig själv, till sin grundkärna och har tillsammans med barnen skapat sig en tillvaro med närhet och kärlek som levnadsgrund.
Då träffar hon sitt livs kärlek.

Berättelsen om en kvinna, Livsresan, slutar året innan hon ska fylla femtio år. Hon sitter vid frukostbordet en lördagmorgon och historien om ett äventyrligt liv rullar upp framför henne. Hennes eget liv.

"Utan allt det jag har upplevt hade jag aldrig blivit den jag är idag, på gott och på ont, en människa värld att älska och älskas."

Så avslutas romanen och får utgöra dess sensmoral.

4 kommentarer:

  1. oj sicken fin baksidetext!!! levande ,rå mitt i livet...känner igen mig!

    SvaraRadera
  2. Den här boken läser jag gärna. Du presenterar ett liv med så mycket ingredienser att nyfikenheten väcks att få veta hur slutsumman ser ut. Dynamik,dramatik och utveckling!

    Tack för så vackra ord i kommentaren, det gjorde mig glad!

    Solig lördagkväll till dig!/Margareta

    SvaraRadera
  3. Är det en bok du har planer på att skriva? I så fall kan du väl höra av dig. Jag kan ju faktiskt skicka tillbaka precis samma kommentar som du skrev till mig här "Men din beskrivning av ditt liv, är både djupt känslosam och starkt optimistisk. Fint beskrivet! Det är mänskligt att hoppas och att förtvivla."

    Vad roligt att du också har en relation till citronfjärilar.

    SvaraRadera
  4. Det låter spännande. En del av mig skulle och vilja skriva en biografi men en annan del av mig känner att det räcker med bloggandet och dagböcker. Jag slutade aldrig skriva dagbok efter de där första trevande sidorna när jag gick i lågstadiet.

    SvaraRadera