tisdag 21 februari 2012

Skrivpuffsutmaning 20 februari 2012

Fokus

Det blåste snålt och luften var fuktig. Jag drog luvan över huvudet och jackan tätare omkring mig. Och huttrade till. Gatorna var tomma. Jag tittade mig omkring och upp mot fönstrena. Förorten var tömd som brukligt var en måndagmorgon. Vägen jag traskade kändes längre för vart år. Ju längre bort från min egen gata, ju större och gråare tycktes husen. Asfalten var en åldring med sprucken och insjunken hud. De stora bettongklumparnas tomma ögon ingav som alltid en känsla av vanmakt.
De första åren hade jag älskat mitt jobb, barnen som värmde mitt ömmande och frusna skelett med nyfikenhet och skratt.
De sista åren hade blivit en enda lång mara, som red mig natt som dag. Barnen hade mobiltelefoner, stulna av någon annan. De skrek och gapade, och svarade mig på ett språk jag inte kände. Fyllt med ord som kränkte, sårade och injagade skräck.
Jag tänkte på Q. En man som ingen kände, men ryktena föregick inflyttningen. Vi hade aldrig sett honom. Men alla visste. Att han var ett monster. Ett monster som skulle dö.

Och barnen på skolan sjöng nidvisor om honom. Till och med småttingarna, som ingenting förstod, sjöng. Med snoriga näsor och lortiga händer skrev de små lappar. Att Q skulle döden dö.

Och jag gjorde ingenting. Vad var det för ord som kom till mig vareviga dag? Vanmakt var det ena och civilkurage det andra. Ibland visste jag inte om de två hörde ihop eller om de var väsenskillda.

Jag försökte fånga andra  tankar, lektionernas innehåll eller vad eleverna skulle få sig till livs denna gråmulna dag. De slirade runt i min teflonhjärna. Ingenting ville fästa. Jag frös. Jag huttrade. Och gick än snabbare. Som för att skapa fäste i något.

Lärdomar. Tänkte jag. Lärdomar är ingenting idag. Street smart var ledord. Och det var vad de var, ungarna. Inga hjälplösa små sockertoppar. Det var jag som var hjälplös. Och utan sans. Sanslös.
Jag måste göra något, varna. Polisen kanske. Men nej ingenting skulle de göra. De hade liksom jag gett upp hoppet, för länge sedan.
Vad ska jag lära ut idag? Jag måste varna Q. Eller lära ut något annat till barnen. Något som handlade om rätt och fel. Rättsväsendet.
Eller varna Q.


4 kommentarer: